Novoměstská
inspirace

Novoměstská
inspirace

Jak voní modela?ina? T?eba po Pitts S-12

Ač se to někomu nemusí líbit, kořeny i té nejmodernější leteckomodelářské činnosti jsou v první polovině minulého století. Tehdy kralovaly nosníčky, žebírka, překližkové přepážky, potahový papír a acetonový vypínací lak. Takto vyrobeným modelům nelze upřít jisté kouzlo. Navíc musely modely létat samy a  stabilně, jejich aerodynamické nedostatky ve stabilitě nemohly být eliminovány elektronickými mixy v počítačových soupravách.

Pokud vezmeme toto modelářské dědictví našich dědů, přimixujeme současnou technologii CNC obrábění, přidáme špetku moderního potahového materiálu, do útrob vložíme to, co nám nabízí poslední vývoj radiových a pohonných systémů - a to vše uhněteme do podoby současného akrobatického letadla, může vzniknou docela zajímavý model. Model který by mohl potěšit svým vzhledem, modelářskou nostalgií, letovými výkony a dobrými vlastnostmi při akrobacii.

O něco takového jsem se pokusil při návrhu modelu pro radost Pitts S -12. Záměrem bylo vytvořit parkflyerový model dostatečně lehký, ale pevný, s  "nadupaným" pohonem a co nejlépe létající veškeré akrobatické obraty.

Přední přepážky trupu a vnitřní tunel jsou z březové překližky tl. 1,5 mm, zadní přepážky ze dvou B 1,5 slepených za použití vakua s léty kolmo na sebe. Lišty z B 4 a doplňky z B 1,5. Křídla mají nosníky, náběžky a odtokovky z  balzy, žebírka z B 1,5. Baldachýn a vzpěry jsou z P 1,5, vzpěry vylepené B 1, 5. Ocasní plochy jsou slepeny z balzových nosníčků 4x4mm.

Modely si maluji na PC, takže není problém připravit data pro CNC frézování, které fa. PT model umí velmi dobře. Vyloupnout všechny tvarové díly z plátů bylo za odměnu a nařezat nosníčky, náběžky a odtokovky byla radost. Jde na mě mdloba při představě, že bych měl vše vyřezávat růčo-fůčo. Moderní technologie nás prostě rozmazlují, ale věřím, že by to naši dědové pochopili.

Kostra je natřena lepidlem Balsaloc a po jeho vyschnutí je přižehlen Airspan, který není dále lakován. Červené pruhy a červené obloučky jsou na náběžkách přižehleny též z Airspanu. Před nažehlením jsou na rubové straně natřeny lepidlem. Tím je vyrobena jakási nažehlovačka, která na základním potahu dobře drží. Tenké černé linky jsou také z Airspanu, vyříznuté podle papírové šablony, nebo podle pravítka báječným dvojitým nožem Olfa. Výše uvedeným způsobem jsou z nich vyrobeny nažehlovací proužky a též přižehleny. Je to trochu piplačka, ale vypadá to dobře.

Nápisy na letadle jsou vždy třešnička na dortu, bez nich i model vypadá jaksi slepě a nehotově. Vytiskl jsem je na inkoustové tiskárně a přižehlil. Aby se inkoust nerozpil při tisku a nerozmazal při nanášení lepidla, nebo při přižehlování, odzkoušel jsem a používám následující postup:

RC vybavení tvoří šestikanálový přijímač Jeti Duplex a čtyři serva Hitec HS-55, vše napájené BECem regulátoru.

Pohon jsem osadil motorem Roton 100 s vrtulí APC 8x4E a regulátorem Jeti Spin 22, to vše napájeno tříčlánkem Hyperion CX G3 o kapacitě 850mAh. Po vybití cca 20% kapacity akumulátoru bere pohon na zemi 14,5 A při 10,6 V a motor točí 11 120 ot/min. Regulátor mám nastaven na koncové napětí 3 V/článek a při tomto nastavení mám k dispozici asi 5 minut chodu motoru, měřeného od 1/3 plynu výše. To reprezentuje asi 8 min. letu. Do vybité sady dobíjím okolo 650 mAh.

Pohonu je k dispozici dost a dost, Pitts stoupá kolmo vzhůru bez omezení. Plný plyn se sice někdy hodí (když je zle, tak vytáhne z kdejaké šlamastiky), ale kompletní akrobacie se v pohodě odlétá na půl plynu, při kterém let modelu vypadá realisticky. Model je poměrně rychlý (souměrné profily), do haly se sice moc nehodí, ale zase zvládá dobře vítr. To, že mu též svědčí podvečerní bezvětří a "šolichání" na třetinu plynu nemusím zdůrazňovat. Seřízení Pittsu je "vše v nule", pouze motor je vyosen o 1,5° doprava, díky tomu se ve všech režimech letu chová neutrálně. S chutí odlétá veškerou akrobacii včetně kopaných prvků a dlouhých nožových letů.

Psáno pro RC revue

Bedřich Janáček
Modelklub Elton Nové Město nad Metují

Technická data

Rozpětí: 818 mm

Délka: 740 mm

Letová váha: 460 g

Profil křídel: E 168 12,5%

101017_pitts_1
101017_pitts_2
101017_pitts_3
101017_pitts_4
101017_pitts_5
101017_pitts_6
101017_pitts_7
101017_pitts_8
101017_pitts_9
101017_pitts_10
101017_pitts_11
101017_pitts_12
101017_pitts_13
101017_pitts_14
101017_pitts_15

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.